Systemy na rzecz bezpieczeństwa
W
obszarze przeciwdziałania nadużyciom,
od początku działania, czyli od 2017 r. Platforma Antyfraudowa
pozwoliła zaoszczędzić 1,155 mld złotych (dane aktualne na koniec
czerwca 2025 r.). W tym, w uruchomionym w czerwcu 2020 r. obszarze
przeciwdziałania nadużyciom związanym z danymi przedsiębiorców,
Platforma uchroniła przed stratą prawie 185 mln
złotych (dane aktualne na koniec czerwca 2025 r.).
Dzięki
wykorzystaniu ponad 150 reguł antyfraudowych (w tym dedykowanych reguł
wyłącznie dla produktów faktoringowych), przyczyniamy się do wykrywania
nadużyć już na etapie pozyskania od Klienta danych. Weryfikacja w bazie
PAF odbywa się w czasie rzeczywistym - średni czas przetwarzania żądania weryfikacji wynosi około 2 sekundy.
Każdy podmiot przystępujący do usług antyfraudowych BIK zwiększa ochronę całego sektora.
Rolą BIK jest zapewnianie najwyższych możliwych standardów bezpieczeństwa dla sektora finansowego. Nie bez znaczenia jest także rozwój nowych usług antyfraudowych, które chronią poszczególne kanały w instytucjach finansowych.
Kompleksowa ochrona przed wyłudzeniami nie dotyczy tylko produktów kredytowych, ale również obszaru transakcji, zwłaszcza transakcji zlecanych w kanałach online.
Dostrzegając zagrożenia, jakie mnożą się w przestrzeni internetowej, a także rozwijając wachlarz usług antyfraudowych, BIK oferuje rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo dostępu do usług świadczonych w kanałach on-line. To kolejne rozwiązanie systemowe – Platforma Cyber Fraud Detection.
Do grupy już wdrożonych w BIK rozwiązań wykrywających fałszywe wnioski kredytowe w bankach oraz systemu ochrony wszystkich transakcji online z poziomu weryfikacji urządzeń, dołącza kolejny innowacyjny mechanizm – weryfikacja behawioralna. To technologia opracowana przez spółkę Digital Fingerprints, należącą do Grupy BIK.
BIK wzmacnia swoje dotychczasowe kompetencje w budowie sektorowych systemów i usług antyfraudowych i rozwija Platformę Weryfikacji Behawioralnej.
Dzięki weryfikacji behawioralnej bank będzie w stanie wychwycić i odpowiednio zareagować w sytuacji, gdy klient - świadomie lub nieświadomie - przekaże kontrolę nad swoim urządzeniem innej osobie, lub gdy urządzenie zostanie przejęte w sposób nieautoryzowany .
Weryfikacja behawioralna jest uznana za metodę silnej autoryzacji klienta przez European Banking Authority. Banki, które skorzystają z tej technologii, nie muszą implementować innych mechanizmów autoryzacji, takich jak tokeny, SMS czy aplikacje mobilne.
Lider Strumienia Antyfraudowego, BIK S.A.
Marcin rozpoczął swoją karierę zawodową w sektorze finansowym w latach 90-tych. Przez wiele lat związany był z PKO Bankiem Polskim. Posiada bogate doświadczenie w opracowywaniu i realizacji strategii antyfraudowej w branży bankowej. Brał udział w kluczowych projektach, koncentrujących się na zarządzaniu ryzykiem operacyjnym i prewencji nadużyć, monitoringu Antyfraudowego oraz optymalizacji procesów krytycznych
Marcin to menedżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołami działającymi w obszarze bezpieczeństwa bankowości elektronicznej.
Techniczny Lider Strumienia Antyfraudowego, BIK S.A.
Od ponad 10 lat związany z projektami IT w których miał okazje pełnić szereg funkcji. Analiza biznesu, zarządzanie projektem czy rozwój produktu to jego najsilniejsze strony. Doświadczenie w obszarze IT zdobywał uczestnicząc w licznych projektach realizowanych na rzecz sektora ubezpieczeniowego oraz bankowego (m. in. Program Bezpośrednia Likwidacja Szkód). Od roku 2019 współtworzy w BIK obszar antyfraudowy. Pod jego czujnym okiem doszło do realizacji łącznie ponad 30 projektów przyczyniających się do rozwoju oraz rozpowszechnienia rozwiązań sektorowych oferowanych przez Biuro Informacji Kredytowej. Współpraca z szerokim spektrum podmiotów z sektora finansowego (Banki, SKOKi, Leasingi, Faktoringi, Firmy Pożyczkowe, Zakłady Ubezpieczeń) pozwoliła mu na zdobycie przekrojowej wiedzy obejmującej specyfikę oraz potrzeby sektora. Dzięki zdobytemu doświadczeniu potrafi świetnie łączyć świat biznesu z potrzebami IT.
Product Owner w Strumieniu Antyfraudowym, BIK S.A.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w obszarze antyfraudowym. Rozpoczęła karierę w 2008 roku zdobywając doświadczenie jako analityk ds. przeciwdziałania oszustwom kredytowym oraz jako lider zespołu ds. przeciwdziałania oszustwom transakcyjnym. Szczególnie istotnym krokiem było współtworzenie systemu antyfraudowego dla bankowości internetowej. Kolejnym etapem rozwoju zawodowego stała się praca w BIK, gdzie od 2017 roku jest odpowiedzialna za rozwój, onboarding oraz proces utrzymania jednego z głównych rozwiązań antyfraudowych Grupy, Platformy Antyfraudowej BIK. Marzena jest również autorką publikacji na temat przeciwdziałania wyłudzeniom w sektorze finansowym, w tym w firmach faktoringowych. Jako lider inicjatywy „Faktoring w Platformie Antyfraudowej BIK”, przyczyniła się stworzenia przestrzeni do wymiany ostrzeżeń fraudowych w zakresie szeroko rozumianego sektora finansowego.
Product Owner w Strumieniu Antyfraudowym BIK S.A
Swoje bogate doświadczenie zapoczątkował w 2009 roku jako analityk w jednym z większych przedsiębiorstw infrastruktury krytycznej w Polsce. Dalsze kompetencje dynamicznie rozwija w Grupie BIK, gdzie od kilku lat jest odpowiedzialny za wdrażanie i rozwój systemów antyfraudowych w zakresie ochrony operacji w kanałach zdalnych.
Dzięki jego wsparciu analitycznemu, z sukcesem zostało wdrożonych ponad 20 projektów dla podmiotów z sektora finansowego (Banki, SKOKi, Leasingi, Faktoringi, Firmy Pożyczkowe).
Ekspert w obszarze cyberbezpieczeństwa, pasjonat rozwiązań bazujących na Device Inteligence, a przede wszystkim praktyk w zakresie procesów antyfraudowych. U Piotra doświadczenie zawodowe i praktyka idzie w parze z teorią. Jest on absolwentem szkół podyplomowych, na których obrał dwa kierunki kształcenia w obszarze aplikacji bazodanowych, analizy danych oraz cyberbezpieczeństwa. Stale się rozwija i podnosi swoje kompetencje dzięki licznym szkoleniom, co potwierdzają certyfikaty.
Główny Specjalista w Strumieniu Antyfraudowym BIK S.A
Z sektorem finansowym związana od 2005 roku, gdzie konsekwentnie skupia się w szeroko rozumianym obszarze bezpieczeństwa cybernetycznego. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w bankowości, ukierunkowując się na doskonalenie w obszarze cyberbezpieczeństwa, detekcji i prewencji nadużyć. Jej kompetencje to nie tylko ugruntowana wiedza i teoria, ale również praktyczne doświadczenie w analizie antyfraudowej, zdobyte w jednym z największych polskich banków. Od 2022 roku aktywnie wspiera działania Strumienia Antyfraudowego w Biurze Informacji Kredytowej, koncertując swoje działania na rozwiązaniu Biometrii Behawioralnej BIK. Świetnie godzi potrzeby świata biznesu z wyzwaniami zarówno technicznymi jak formalnymi w procesie onboardingu i współpracy z Klientami.
Zamów kontakt z doradcą