2022-10-21
Raport Antyfraudowy jest częścią strategii edukacyjnej Grupy BIK, mającej na celu podnoszenie poziomu bezpieczeństwa konsumentów i podmiotów rynku finansowego w zakresie ochrony tożsamości i walki z cyberprzestępczością. Ta cykliczna publikacja stanowi kompendium wiedzy przydatnej dla osób indywidualnych, firm MŚP oraz dużych przedsiębiorstw i banków.
Czytaj
2025-12-04
Wzrost liczby operacji cyfrowych oznacza nie tylko wygodę dla klientów, ale też większe pole do działania dla oszustów. Tradycyjne metody uwierzytelniania, takie jak hasła czy kody SMS, coraz częściej nie wystarczają do skutecznej weryfikacji tożsamości zwłaszcza w środowisku, w którym nadużycia są coraz lepiej przygotowane i trudniejsze do wykrycia.
Czytaj
2025-12-04
Oszustwa finansowe najczęściej kojarzą się z działaniami obcych cyberprzestępców podszywających się pod bank, nieznajomych wyłudzających dane czy zorganizowanych grup działających w sieci. Coraz częściej jednak największym zagrożeniem nie są hakerzy ani oszuści z zewnątrz, lecz osoby z najbliższego otoczenia.
Czytaj
2025-12-04
Oszustwo „na kupującego” to jedna z popularniejszych metod wyłudzania danych i środków finansowych w internecie. Najczęściej zaczyna się od niewinnej wiadomości np. na platformie sprzedażowej czy komunikatorze w której rzekomy kupujący prosi sprzedawcę o kliknięcie w link do „odbioru płatności” lub „nadania przesyłki”. Strona wygląda znajomo, ale to fałszywy serwis logowania do bankowości internetowej.
Czytaj
2025-12-04
Cyberprzestępczość staje się jednym z największych wyzwań współczesnego sektora finansowego. Liczba prób wyłudzeń i ataków online rośnie z roku na rok, a zagrożenia dotykają zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstwa. W tej rzeczywistości kluczowe znaczenie ma nie tylko świadomość ryzyka, ale przede wszystkim dostęp do skutecznych narzędzi ochrony.
Czytaj
2025-12-04
Bezpieczeństwo w bankowości internetowej i aplikacjach mobilnych wymaga dziś rozwiązań, które realnie chronią konta bankowe i dane poufne, a jednocześnie nie obniżają komfortu korzystania z usług. Weryfikacja behawioralna to nowoczesne, niewidoczne dla użytkownika dodatkowe zabezpieczenie, które analizuje sposób korzystania z danego urządzenia. Dzięki temu banki mogą szybciej wykrywać nietypowe wzorce i reagować na zagrożenia, zanim dojdzie do transakcji oszukańczej. W efekcie użytkownik loguje się i wykonuje operacje „jak zawsze”, a system w tle dba o zgodność zachowania z jego profilem i podnosi poziom bezpieczeństwa.
Czytaj
2022-10-20
Rozmowa z Bartoszem Wójcickim, dyrektorem Biura Usług Antyfraudowych BIK, w wywiadzie dla Portalu aleBank.pl, o pracach Biura Informacji Kredytowej nad stworzeniem sektorowego rozwiązania opartego na weryfikacji behawioralnej. więcej
Czytaj
2022-10-20
Mnożą się metody działania złodziei danych, którzy oprócz narzędzi technologicznych stosują różne formy manipulacji i socjotechniki, by przechwycić dane osobowe. O przestępczej praktyce w cyberprzestrzeni, o zagrożeniach i skali wyłudzeń na skradzione dane, pisze Aleksandra Stankiewicz – Billewicz, na łamach Głosu Banków Spółdzielczych. W artykule także porady i dobre nawyki bezpieczeństwa na co dzień.
Czytaj
2022-10-19
Futurystyczne wynalazki, jakie oglądaliśmy z zapartym tchem w kultowych filmach z lat 90. XX w., to rozwiązania, które obecnie należą do codzienności. O tym czym jest weryfikacja behawioralna, jak tworzy się profil biometryczny – przypisany do tyko jednej osoby na świecie, a więc niepodrabialny, oraz do czego to służy – pisze dr Mariusz Cholewa, prezes Zarządu BIK, w artykule na łamach Miesięcznika Finansowego Bank.
Czytaj
2022-07-14
Już prawie 30% Polaków zetknęło się z kradzieżą tożsamości. Dowiedz się, jak ograniczyć konsekwencje takiej straty.
Czytaj
2022-07-14
Do systemu Platformy Antyfraudowej BIK, której uczestnikami są banki komercyjne i spółdzielcze, SKOK-i, instytucje pożyczkowe i firmy leasingowe, dołączyła dynamicznie rozwijająca się branża faktoringowa. Od 15 września 2021 r., na mocy znowelizowanych zapisów Ustawy Prawo Bankowe, rozszerzył się katalog podmiotów, które mogą wymieniać się informacjami o wyłudzeniach czy o podejrzeniach wyłudzeń z pozostałymi uczestnikami obrotu...
Czytaj
2022-07-14
Czytaj
2022-07-01
Niemal każdego dnia docierają do nas za pośrednictwem mediów informacje o atakach w cyberprzestrzeni. Są one niejednokrotnie powiązane z wyłudzeniami finansowymi. Ofiarami oszustów stają się osoby zupełnie nieświadome tego, że ich dane osobowe wykorzystano do popełnienia przestępstwa. Marzena Jabłońska, ekspert w Biurze Usług Antyfraudowych BIK w swoim artykule na łamach Miesięcznika Finansowego Bank, analizuje demograficzny...
Czytaj
2022-05-23
Defraudacje i wyłudzenia kredytów wciąż pozostają jednym z najważniejszych wyzwań, z którymi mierzy się sektor finansowy. Banki i instytucje finansowe stosują różne metody wykrywania działań przestępczych. O tym, jak BIK wspiera w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa banki spółdzielcze i ich klientów, mówił Rafał Bednarek, wiceprezes Zarządu BIK w rozmowie z Aleksandra Rączkiewicz, redaktor naczelną Głosu Banków...
Czytaj
2022-07-01
Rozmowa z Agnieszką Szopą-Maziukiewicz, dyrektor zarządzającą Obszarem IT w Grupie BIK, prezes Zarządu Digital Fingerprints w wywiadzie dla Magazynu IT Wizz. W rozmowie o platformowych rozwiązaniach bezpieczeństwa, które służą sektorowi finansowemu, a w coraz większym stopniu także innym podmiotom działającym w cyfrowej przestrzeni.
Czytaj